TY - JOUR ID - 80409 TI - تبیین رفتار آب در شکل‌گیری نظام باغ سازی بیرجند مبتنی بر مدل‌سازی کمی JO - اکوهیدرولوژی JA - IJE LA - fa SN - 2423-6098 AU - شبانی, محمد AU - میرزایی, رضا AU - خسروی بیژائم, فرهاد AU - خلیل نژاد, سید محمد رضا AD - دانشجوی دکتری‏، گروه معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران AD - استادیار گروه معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران AD - استادیار پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - استادیار دانشکدۀ هنر، گروه صنایع دستی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 8 IS - 1 SP - 295 EP - 305 KW - رفتار آب KW - مدل‏سازی کمی نظام باغ‌سازی KW - نظام باغ‌سازی بیرجند DO - 10.22059/ije.2021.319169.1471 N2 - آب از اصلی‏ترین و حیاتی‏ترین عناصر در شکل‏گیری باغ‏ است که شیوۀ حضور و حرکت آن، نظام خاصی دارد و در گونه‏های متفاوت باغ ایرانی، شکل‌های مختلفی به خود می‏گیرد. به این منظور، پژوهش حاضر با هدف تبیین رفتار آب در شکل‏گیری نظام باغ‌سازی بیرجند مبتنی بر مدل‏سازی کمی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش استفاده‌شده، فلسفۀ زیربنایی آن اثبات‏گرایی، قیاسی و استراتژی آن، پیمایشی بود. بنابراین، جامعۀ آماری پژوهش از 247 نفر شامل اعضای کمیته‏ها و متخصصان حوزۀ معماری تشکیل شد که از این بین، 150 نفر از اعضای کمیته‏ها و متخصصان حوزۀ معماری با استفاده از جدول مورگان و گرجسی به عنوان حجم نمونه، انتخاب و مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‏ها نیز پرسشنامه‏های محقق‏ساخته بود. تجزیه‌وتحلیل داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار Spssنسخۀ 25 ‌و همچنین، آزمون KMO انجام شد. نتایج تحلیل داده‏ها نشان داد نه تنها آب در نگاه معماران در نظام باغ‌سازی بیرجند اهمیت دارد، بلکه (به لحاظ ابعاد فرایندی، عملکردی و محیطی) می‏تواند مخاطبان را به خیزش و تحرک لذت روحی‌ـ روانی در نظام باغ‌سازی وادار سازد (05/0> P). با توجه به نتایج، پیشنهاد می‏شود سازمان‏هایی مانند شهرداری و میراث فرهنگی برای احیای هویت معماری سنتی و اصیل ایرانی برای نسل آینده در طراحی پارک‏های شهری، مجموعه‏های توریستی و گردشگری، طراحی المان‏های فضایی و میادین از الگوهای فضایی حاصل در پژوهش حاضر در کنار سایر پژوهش‏ها استفاده کنند. UR - https://ije.ut.ac.ir/article_80409.html L1 - https://ije.ut.ac.ir/article_80409_f729093a85fa51a9034d9a01b9a29bfe.pdf ER -