راهنمای نویسندگان

 

قابل توجه نویسندگان محترم مقالات

هنگام ارسال مقاله از طریق سامانه، ارائه فرم تعهدنامه نویسندگان و فرم تعارض منافع امضا شده توسط نویسنده مسئول، الزامی می باشد.

فرم تعهدنامه نویسندگان (word) یا (pdf)

فرم تعارض منافع (word) یا (pdf)

 

راهنمای نویسندگان مقالات

1-  نظر به لزوم رعایت استانداردها در نگارش مقالات علمی، ضروری است تعداد کلمات هر مقاله حداکثر 5500 کلمه و تعداد صفحات حداکثر 12 صفحه باشد.

2-همانندجویی :نویسندگان محترم قبل از ارسال مقاله باید مقاله اصلی خود را درسایت سیناوب (https://hamyab.sinaweb.net/Ci_login) همانندجویی کنند و زمان ارسال فایل­‌ها، فایل همانندجویی خود را درقسمت فایل همانندجویی پیوست کنند اگر فایل همانندجویی ناقص باشد و یا نداشته باشند مقاله برگشت داده می­‌شود.

3-هر مقاله باید نتیجه پژوهش نویسنده (ها) ودر راستای الویت های فصلنامه و موضوعات تدوین شده بوده و دارای اصالت و نوآوری و نتیجه یک کار تحقیقاتی باشد.

4-  فصلنامه به مقالاتی که در مجلات و یا همایش های دیگر داخلی چاپ شده اند، ترتیب اثر نخواهد داد ودر هر مرحله، اعم از دریافت، داوری و یا چاپ، در صورت آگاهی از این امر، فرایند داوری و چاپ را متوقف خواهد کرد و من بعد از نویسنده (ها) مقاله ای را پذیرش نخواهد نمود. 

5-  نوشته های مقاله باید روان و برابر دستور زبان فارسی بوده ودر انتخاب واژه ها کوشش شده باشد ودر صورت استفاده از واژه های لاتین، معادل فارسی آن به صورت پانویس در همان صفحه آورده شود.

6-  مقاله باید در نرم افزار Word و به صورت تک ستونی و مطابق فرمت فصلنامه تایپ شود. آماده سازی مقاله جهت چاپ توسط ویراستاران صورت خواهد پذیرفت.

7-  کلمات فارسی با قلم  B Mitraوکلمات انگلیسی باقلم Times New Romansتایپ شود.

متن اصلی مقاله به‎صورت تک‎ستونی با قلم (فونت) B Mitra و اندازۀ pt. 13 تک فاصله (Single Space) طراز شده (Justify) و قلم انگلیسی Times New Roman 11 تک فاصله (Single Space) تهیه شود. عنوان همۀ بخش‌ها با قلم  B Titrو اندازه pt. 12 و عنوان زیربخش‌ها با قلم B Titr و اندازه 11 تایپ شوند. عنوان هر بخش یا زیربخش، با یک سطر خالی فاصله از انتهای متن بخش قبلی تایپ شود. در متن مقاله از شماره‎گذاری عنوان‎ها خودداری فرمایید. (لطفاً پیش از آغاز کار، نخست فونت‎های ارائه شده را نصب نمایید).

ترتیب عنوان‎های مقاله (بسیار مهم)

ترتیب عنوان‎های مقاله به‌طور دقیق شامل این تیترها باشد: مقدمه، پیشینۀ پژوهش، روششناسی پژوهش، یافته­های پژوهش، بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها، منابع.

توجه 1 : در مقدمه به بیان مسئله، اهداف و ضرورت‎های پژوهش اشاره شود (در مقدمه باید بیان شود این پژوهش چیست و چرا انجام می‎شود؟)

توجه 2 : در قسمت پیشینۀ پژوهش باید به زیربخش‎های اصلی ذیل اشاره شود:

  1. پیشینۀ نظری (تئوری‎ها، دیدگاه‎ها و رویکردهای موجود در مورد مسئله)؛ 2. پیشینۀ تجربی (پژوهش‎های پیشین و روش‎شناسی‎های آنها در مورد مسئله؛ 3. مدل مفهومی (در صورت کمی بودن پژوهش و داشتن مدل)

توجه 3 : در تدوین مقاله از آوردن مواردی چون ضمیمه، پیوست، پرسش‎نامه خودداری شود. اهداف، سؤال‎ها و فرضیه‎های پژوهش در انتهای بیان مسئله توضیح داده شوند.

 

 

نسخه‌های ارسالی به دفتر نشریه از طریق سامانۀ دریافت مقاله‎ها

فقط و فقط چهار فایل دریافت می شود. فایل اصلی مقاله(بدون نام نویسندگان) ، فایل مشخصات نویسندگان، فایل فرم تعارض منافع و فایل فرم تعهد نویسندگان با فرمت یاد شده از طریق سامانۀ دریافت مقاله‌ها ارسال شود.

حداکثر تعداد صفحات مقاله

حداکثر تعداد صفحات مقاله (شامل کلیه بخش‎های مقاله، اعم از چکیده انگلیسی و فارسی و منابع و...) که منطبق با این راهنمای تدوین تهیه می‌شود، نباید از 12صفحه بیشتر باشد.

واژه‌های خارجی در متن فارسی

برای واژه‌ها و نام‌های خارجی، در حد امکان از معادل‌های فارسی مصطلح و مصوب استفاده کنید. در مورد نام‌های خارجی ضروری و غیرمتداول یا معادل‌های غیرمصطلح فارسی، فقط در اولین ارجاع و بلافاصله پس از بیان این‎گونه واژه‌ها، معادل لاتین آن را به‎صورت زیرنویس در پایین همان صفحه قید نمایید.

زیرنویس‌ها

در صورت نیاز به درج زیرنویس، همۀ‌ موارد فارسی به‎صورت راست‌چین با قلم BMitra و اندازۀ pt. 10[1] و زیرنویس­های لاتین به صورت چپ‌چین با قلم Times New Roman اندازۀ pt. 9[2] نوشته شوند. در پانویس بعد از شماره یک نقطه، سپس یک فاصله و بعد معادل فارسی یا انگلیسی را تایپ کنید.

معرفی نشانه و متغیرها در متن

باید هر نوع متغیر یا علامت به‎کار رفته در متن مقاله، در اولین ارجاع در خود متن مقاله معرفی شود.

 

.[1]  نمونه زیر نویس فارسی با قلم BMitra  و اندازه 10

[2].  Footnote (Times New Roman 9)

شکل‎ها

هر شکل اعم از نمودار، چارت، نقشه و... باید شماره و توضیح داشته باشد، هیج‎یک از این موارد شمارۀ جداگانه‎ای ندارند، بلکه به‎صورت وسط‌چین در زیر آن با قلم B Mitra و اندازۀ pt. 10 تایپ و به‎ترتیب از 1 شماره‌گذاری می‌شوند. نمودارها می‎توانند به‎صورت رنگی یا سیاه و سفید باشند؛ نمودارها و اشکال در داخل متن و در جایی درج شوند که به آنها ارجاع می‌شود. بیان واحد کمیت‌ها در نمودارها الزامی است. در متن مقاله باید به همۀ نمودارها ارجاع شود. در تهیۀ نمودارها توجه کنید که اندازۀ اعداد، واژه‌ها، کمیت‌ها و راهنمای منحنی‌ها (Legend) به قدر کافی بزرگ باشد تا پس از درج در مقاله، کامل واضح و خوانا باشند. دقت فرمایید اگر نمودار داخل مقاله به شکل تصویر (خروجی نرم‎افزار) است، باید وضوح کامل داشته باشد. بهتر است فایل اصلی نمودارها در متن مقاله قرار داده شود. هر نمودار را با یک سطر خالی فاصله از متن ماقبل و مابعد آن قرار دهید. یک نمونه نمودار در زیر آمده است. (توجه شود که خود نمودارها نیز، همانند جدول­ها باید در موقعیت وسط‎چین نسبت به دو طرف کاغذ قرار گیرند.)

جدول‌ها

هر جدول باید شماره و عنوان (توضیح) داشته باشد که در وسط جدول با قلم B Mitra و اندازۀ pt. 10 تایپ و به‎ترتیب از 1 شماره‌گذاری می‌شود. باید جدول‌ها در داخل متن و پس از جایی که به آنها اشاره شده، درج شوند. عنوان ستون­های جدول‌ها باید به‎صورت وسط‎چین (10B Mitra  pt.) و کلیه متون در داخل جدول اگر فارسی باشند به‎صورت راست­چین یا وسط‎چین بسته به مقدار متن داخل جدول (Mitra pt. 10 نازک) و اگر لاتین باشند به‎صورت چپ­چین (Times New Roman 8 pt.) تایپ شوند.

همۀ اعداد در جدول‌ها باید به‎صورت فارسی و وسط چین تایپ شوند. بیان واحد کمیت‌ها در جدول الزامی است. هر جدول با یک سطر خالی فاصله از متن ماقبل و مابعد آن قرار گیرد و نیز اگر جدول­ها از مرجعی برداشت شده‎اند، باید شمارۀ مرجع به روش APA در انتهای عنوان جدول آورده شود (این روش در ادامه توضیح داده شده است). جدول 1 مطابق راهنمای بالا تهیه شده است. در این جدول نوع و اندازه قلم مورد نیاز برای تدوین مقاله‌ها فارسی به‎صورت خلاصه آمده است (توجه شود که خود جدول نیز باید در موقعیت وسط­چین نسبت به دو طرف کاغذ قرار گیرد).

 

عنوان

قلم (فونت)

اندازه

نوع قلم

عنوان مقاله

B Titr

14

پررنگ

نام و نام خانوادگی

B Mitra

11

پررنگ

آدرس سازمانی نویسندگان

B Mitra

10

نازک

آدرس پست الکترونیکی نویسندگان

Times New Roman

8

نازک، آبی رنگ

عنوان بخش‌ها

B Titr

12

پررنگ

عنوان زیر بخش‌ها

B Titr

11

پررنگ

متن چکیده

B Mitra

11

نازک

کلیدواژه‌ها

B Mitra

9

پررنگ ایتالیک

متن اصلی

B Mitra

13

نازک

زیر نویس فارسی

B Mitra

10

نازک

زیر نویس لاتین

Times New Roman

9

نازک

عنوان جدول‌ها و نمودارها

B Mitra

10

پررنگ

عنوان ستون­های جدول‌ها

B Mitra

10

پررنگ

متون فارسی درون جدول‌ها

B Mitra

10

نازک

متون لاتین درون جدول‌ها

Times New Roman

8

نازک

مراجع فارسی

B Mitra

12

نازک

مراجع لاتین

Times New Roman

11

نازک

 

فرمول‌ها و روابط ریاضی

برای نمایش روابط و فرمول­های ریاضی از جدول دو ستونی با خطوط نامرئی مطابق نمونه زیر استفاده شود. در ستون سمت راست این جدول، شماره رابطه و در ستون سمت چپ رابطه یا فرمول مربوط نوشته شود. (استفاده از Microsoft Equation در نوشتن فرمول­ها الزامی است). در صورتی که فرمول­ها در محیط word نسخه 2007 تهیه شوند فایل ارسالی باید با پسوند *.docx ذخیره شود تا از تبدیل شدن فرمول­ها به عکس جلوگیری شود. تمام روابط ریاضی به‎ترتیب از 1 شماره‌گذاری شوند و شمارۀ هر رابطه با پرانتز جدا می‎شود. روابط باید با اندازه فونت 11 و قلم Times New Roman باشد. 

چکیده مبسوط انگلیسی:

 

Introduction

The body of an article always opens with an introduction. The introduction contains a succinct description of the issues being reported, their historical antecedents, and the study objectives. The introduction of an article frames the issues being studied. Consider the various concerns on which your issue touches and its effects on other outcomes (e.g., the effects of shared storybook reading on word learning in children). This framing may be in terms of fundamental psychological theory, potential application including therapeutic uses, input for public policy, and so forth. Proper framing helps set readers’ expectations for what the report will and will not include. State the importance of the research problem or question, including theoretical or practical implications.

  • Frame the problem or question and its context.
  • State the purpose(s)/goal(s)/aim(s) of the study.
  • Review the background literature, and explicitly state the hypotheses being explored.
  • Review, critique, and synthesize the applicable literature to identify key issues/debates/theoretical frameworks in the relevant literature to clarify barriers, knowledge gaps, or practical needs.
  • State the target audience, if specific.
  • Provide the rationale for fit of design used to investigate this purpose/goal (e.g., theory building, explanatory, developing understanding, social action, description, highlighting social practices).
  • Describe the approach to inquiry, if it illuminates the objectives and research rationale (e.g., descriptive, interpretive, feminist, psychoanalytic, postpositivist, critical, postmodern, constructivist, or pragmatic approaches).

Method

Describe the study method, including

  • research design (e.g., experiment, observational study)
  • sample size
  • materials used (e.g., instruments, apparatus)
  • outcome measures
  • data-gathering procedures, including a brief description of the source of any secondary data. If the
  • study is a secondary data analysis, so indicate.
  • a full description of each step of the investigation, including details about the materials used and the procedures followed (which should be sufficient to enable replication);
  • a full statement of the research design, statements on the protection of human participants or nonhuman animal subjects and informed consent, and a description (in words and/or a figure) of the flow of participants through the study.

Sampling Procedures

Describe procedures for selecting participants, including

  • sampling method if a systematic sampling plan was implemented
  • percentage of the sample approached that actually participated
  • whether self-selection into the study occurred (either by individuals or by units, such as schools or clinics)

Describe settings and locations where data were collected as well as dates of data collection.

Describe agreements and payments made to participants.

Describe institutional review board agreements, ethical standards met, and safety monitoring.

Sample Size, Power, and Precision

Describe the sample size, power, and precision, including

  • intended sample size
  • achieved sample size, if different from the intended sample size
  • determination of sample size, including
  • power analysis, or methods used to determine precision of parameter estimates
  • explanation of any interim analyses and stopping rules employed

Mixed methods research

  • Explain why mixed methods research is appropriate as a methodology given the paper’s goals.
  • Identify the type of mixed methods design used and define it.
  • Indicate the qualitative approach to inquiry and the quantitative design used within the mixed methods design type (e.g., ethnography, randomized experiment).
  • If multiple approaches to inquiry were combined, describe how this was done and provide a rationale (e.g., descriptive, interpretive, feminist, psychoanalytic, postpositivist, critical, postmodern, constructivist, or pragmatic approaches), as it illuminates the mixed method in use.
  • Provide a rationale or justification for the need to collect both qualitative and quantitative data and the added value of integrating the results (findings) from the two data sets.

In mixed methods articles, authors report research combining qualitative and quantitative empirical approaches. Mixed methods research should not be confused with mixed models research, which is a quantitative procedure, or with multimethods research, which entails using multiple methods from the same approach. Mixed methods research involves the following:

  • describing the philosophical assumptions or theoretical models used to inform the study design;
  • describing the distinct methodologies, research designs, and procedures in relation to the study goals;
  • collecting and analyzing both qualitative and quantitative data in response to research aims, questions, or hypotheses; and
  • integrating the findings from the two methodologies intentionally to generate new insights.

The basic assumption of a mixed methods approach is that the combined qualitative findings and quantitative results lead to additional insights not gleaned from the qualitative or quantitative findings alone. Because there are many ways to design a mixed methods study, the structure of mixed methods articles varies depending on the specific nature of the study and the balance between the two methodologies. Researchers who used a mixed methods approach should follow the mixed methods journal article reporting standards to report their findings.

Results

In the Results section of a quantitative paper, summarize the collected data and the results of any analyses performed on those data relevant to the discourse that is to follow. Report the data in sufficient detail to justify your conclusions. Mention all relevant results, regardless of whether your hypotheses were supported, including results that run counter to expectation; include small effect sizes (or statistically nonsignificant findings) when theory predicts large (or statistically significant) ones. Do not hide uncomfortable results by omission. In the spirit of data sharing, raw data, including study characteristics and individual effect sizes used in a meta-analysis, can be made available as supplemental materials or archived online. However, raw data (and individual scores) generally are not presented in the body of the article because of length considerations. Analyze data and report findings, including effect sizes and confidence intervals or statistical significance levels.

Conclusions

State conclusions, beyond just results, and report the implications or applications. In the conclusion, consider returning to a discussion of why the problem is important (as stated in the introduction); what larger issues, meaning those that transcend the particulars of the subfield, might hinge on the findings; and what propositions are confirmed or disconfirmed by the extrapolation of these findings to such overarching issues. Also consider the following issues:

  • What is the theoretical, clinical, or practical significance of the outcomes, and what is the basis for these interpretations?
  • If the findings are valid and replicable, what real-life psychological phenomena might be explained or modeled by the results?
  • Are applications warranted on the basis of this research?
  • What problems remain unresolved or arise anew because of these findings?

The responses to these questions are the core of the contribution of your study and justify why readers both inside and outside your specialty should attend to the findings. Readers should receive clear, unambiguous, and direct answers.

 

Author Contributions

For research articles with several authors, a short paragraph specifying their individual contributions must be provided. The following statements should be used “Conceptualization, X.X. and Y.Y.; methodology, X.X.; software, X.X.; validation, X.X., Y.Y. and Z.Z.; formal analysis, X.X.; investigation, X.X.; resources, X.X.; data curation, X.X.; writing—original draft preparation, X.X.; writing—review and editing, X.X.; visualization, X.X.; supervision, X.X.; project administration, X.X.; funding acquisition, Y.Y. All authors have read and agreed to the published version of the manuscript.” Please turn to the CRediT taxonomy for the term explanation. Authorship must be limited to those who have contributed substantially to the work re-ported.

All authors contributed equally to the conceptualization of the article and writing of the original and subsequent drafts.

Data Availability Statement

In this section, please provide details regarding where data supporting reported results can be found, including links to publicly archived datasets analyzed or generated during the study (see examples). Data available on request from the authors.

If the study did not report any data, you might add “Not applicable” here.

Acknowledgements

The Acknowledgments section should be a few sentences at the end, but it is important to recognize those people (organizations and individuals) who made considerable impact on the research, provided significant help to the author to formulate and complete the experiment, and improved the research at any stage (from providing access to equipment or field sites to editing the manuscript). However, this is an optional section.

In this section, you can acknowledge any support given which is not covered by the author contribution or funding sections. This may include administrative and technical support, or donations in kind (e.g., materials used for experiments).

The authors would like to thank all participants of the present study.

Ethical considerations

The study was approved by the Ethics Committee of the University of ABCD (Ethical code: IR.UT.RES.2024.500). The authors avoided from data fabrication and falsification.

Funding

The study was funded by the University of ABCD, Country ABCD, and Grant No. 111111. This research did not receive any specific grant from funding agencies in the public, commercial, or not-for-profit sectors.

Conflict of interest

The authors declare no conflict of interest. Declare conflicts of interest or state “The authors declare no conflict of interest.” Authors must identify and declare any personal circumstances or interest that may be perceived as inappropriately influencing the representation or interpretation of reported research results. Any role of the funders in the design of the study; in the collection, analyses or interpretation of data; in the writing of the manuscript, or in the decision to publish the results must be declared in this section. If there is no role, please state “The funders had no role in the design of the study; in the collection, analyses, or interpretation of data; in the writing of the manuscript, or in the decision to publish the results”.

منابع

برای منبع‎دهی از روش استنادی انجمن روانشناسان آمریکا (APA) استفاده کنید. می‎توان برای افزایش بهره‎وری و راحتی در این‎کار از نرم­افزار WORD، Mendeley یا EndNote استفاده کرد.

‎در فهرست منابع انگلیسی باید تمام ارجاعات فارسی به انگلیسی ترجمه شده و با قلم  Times New Roman اندازه . pt11 نوشته شده و عنوان کتاب و نام نشریه به صورت ایتالیک مشخص شود.

نکات مهم در مورد منابع مورد استفاده:

نکته اول: در جدول 3 زیر، شیوۀ منبع‎دهی به کتاب و مقاله بیان شده است، در صورت استفاده از سایر منابع اطلاعاتی مانند: پایان‎نامه، گزارش پژوهشی، آمار سازمان‎های دولتی، جزوه‎های منتشر نشده، سایت‎های اینترنتی، فایل‎های صوتی و تصویری و ... از شیوه‎نامه APA استفاده کنید. تمام مواردی که برای نمونه در جدول 3 مشاهده می‎نمایید (شماره نشریه داخل پرانتز، نام نشریه یا پایان‎نامه و عنوان کتاب به صورت ایتالیک و...) باید رعایت شوند.   

نکته 2: منابع باید حتماً به طور کامل نوشته شوند (نه به صورت اختصار). در مورد نشریه‎ها اعم از فارسی و انگلیسی حتماً به ترتیب نام نشریه (به صورت ایتالیک)، دوره، (شماره نشریه داخل پرانتز): صفحه انتهای مقاله خط تیره صفحه ابتدای مقاله (جدول 3 را مشاهده فرمایید).

نکته 3: منابعی که مربوط به کتاب می‎شوند، اعم از فارسی و انگلیسی حتماً باید به ترتیب انتشارات و محل انتشار نوشته شود (جدول 3 را مشاهده نمایید).

نکته 4: منابعی که مربوط به پایان‎نامه یا رساله دکترا هستند، اعم از فارسی و انگلیسی باید دانشگاه و شهر مربوط به آن نوشته شود. (جدول 3 را مشاهده نمایید).

نکته 5: در مورد منابع مربوط به سمینار‎ها، همایش‎ها و...، نوشتن تاریخ دقیق و مکان دقیق همایش الزامی است.

 

نکات مهم در مورد فهرست منابع فارسی:

  1. در داخل متن کلیه منابع باید به زبان فارسی نوشته شوند (حتی منابع انگلیسی).
  2. برای منابع داخل متن از واژۀ دیگران و همکاران استفاده نکنید و تمام اسامی نویسندگان و پژوهشگران را بنویسید مگر اینکه افراد بیشتر از 3 نفر باشند.
  3. منابع فارسی به زبان فارسی در این قسمت هم نوشته شوند:

(نام خانوادگی نویسندۀ اول، نام همان نویسنده.، و  نام خانودگی نویسندۀ دوم، نام همان نویسنده. (سال انتشار). عنوان مقاله. نام نشریه ، دوره (شماره)، صفحه شروع مقاله ـ صفحه پایان مقاله.

  1. مثال :

تقوا، محمد؛ منصوری، علی؛ فیضی، کریم و اخگر، بهاره (1395). کشف تقلب در تراکنش‏های کارت‏های بانکی با استفاده از پردازش موازی ناهنجاری در بزرگ‌داده. مدیریت فناوری اطلاعات، 8(3)، 477-498.

References

نکات مهم در مورد فهرست منابع انگلیسی:

  1. در پایان متن در زیر قسمت "References" علاوه بر منابع انگلیسی، منابع فارسی نیز باید به زبان انگلیسی آورده شوند.
  2. برای ترجمه منابع فارسی لطفاً به منبع اصلی مراجعه کنید و یا از مترجم کمک بگیرید، برنامۀ Google translate پاسخ مناسبی به شما نمی‎دهد. حتماً از صفحه عنوان انگلیسی منبع/مأخذ استفاده شده کمک بگیرید.
  3. در انتهای منابعی که فارسی هستند و به انگلیسی ترجمه شده‎ حتماً (in Persian) اضافه شود.
  4. منابع باید به ترتیب حروف الفبای انگلیسی مرتب شوند.

 

جدول 3. شرح صحیح منبع‎دهی در داخل و انتهای مقاله

نوع منبع

در داخل متن

در فهرست منابع

مقالۀ فارسی و انگلیسی

(نام خانوادگی نویسندۀ اول و نام خانوادگی تمام نویسندگان تا سه نفر، سال)

(نام خانوادگی نویسندۀ اول، نام همان نویسنده.، و  نام خانودگی نویسندۀ دوم، نام همان نویسنده. (سال انتشار). عنوان مقاله. نام نشریه ، دوره (شماره)، صفحه پایان مقاله ـ صفحه شروع مقاله.

نمونۀ مقاله فارسی

(تقوا، منصوری و فیضی، 1395)

تقوا، محمد؛ منصوری، علی؛ فیضی، کریم و اخگر، بهاره (1395). کشف تقلب در تراکنش‏های کارت‏های بانکی با استفاده از پردازش موازی ناهنجاری در بزرگ‌داده. مدیریت فناوری اطلاعات، 8(3)، 477-498.

نمونۀ مقاله انگلیسی

(کردلا و ایناکا، 2010)

Cordella, A. & Iannacci, F. (2010). Information systems in the public sector: The e-Government enactment framework. Journal of Strategic Information Systems, 19 (4), 52–66.

نمونۀ مقاله فارسی ترجمه شده

(مقیمی و اعلایی اردکانی، 1390)

Moghimi, M. & Alaei Ardakani, M. (2011). Measuring good goverance factors and e-government role in enhancing it. Journal of Information Technology Management, 19 (4), 171–188. (in persian)

کتاب فارسی و انگلیسی

(نام خانوادگی نویسندۀ اول و نام خانوادگی سایر نویسندگان، سال، شماره صفحه یا صفحات)

نام خانوادگی نویسندۀ اول، نام همان نویسنده.، و  نام خانودگی نویسندۀ دوم نام همان نویسنده. (سال انتشار). عنوان کتاب. شهر:  ناشر.

نمونۀ کتاب فارسی

(سیدجوادین، 1383: 53-82)

Seyed Javadein, S. R. (2004). Fundamentals of human resources management. Tehran, University of Tehran press (UTP). (in persian)  

نمونۀ کتاب انگلیسی

(هرمن، 2010: 144)

Diaz-Rico, L. T. (2008). A course for teaching English learners. Boston, MA: Pearson

 

 

 

 

References

Afshari. (2020). Interbank Market Failure and the Effects of the Basel III Regulations in a DSGE Model for Iran. Iranian Journal of Economic Studies, 8 (1), 163-183. (in Persian) https://doi.org/00000000000000

Bernanke, B. S. Gertler, M. & Gilchrist, S. (1999).The financial accelerator in a quantitative business cycle framework. Handbook of macroeconomics, 1, 1341-1393. https://doi.org/00000000000000

Baz Mohammadi, H., & Hussein. (2000). Money supply in the Iranian economy. Quarterly Journal of Planning and Budgeting, 5 (3), 69-96. https://doi.org/00000000000000

Basu, S. Gottschalk, J. Schule, Werner, S. Vellodi, N. and Yang, S. (2013). The Macroeconomic Effects of Natural Resource Extraction: Applications to Papua New Guinea. International Monetary Fund, No.13-138. https://doi.org/00000000000000

Behn, M., Daminato, C., &Salleo, C. (2019). A dynamic model of bank behaviour under multiple regulatory constraints.‏ https://doi.org/00000000000000

Carrera, C., & Vega, H. (2012). Interbank market and macroprudential tools in a DSGE model (No. 2012-014). Banco Central de Reserva del Perú.‏ https://doi.org/00000000000000

Corrado, L., & Schuler, T. (2017). Interbank market failure and macro-prudential policies. Journal of Financial Stability, 33, 133-149.‏‏ https://doi.org/00000000000000

Central Bank of the Islamic Republic. Economic report and balance sheet. Operation of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran. Balance sheet and profit and loss statement of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran. https://doi.org/00000000000000

De Walque, Gregory de; Prirard, Olivier&Rouabah, Abdelaziz, (2010). Financial (in) stability, supervision and liquidity injections: a dynamoc general equlibrium approach‖. The Economic Journal, 120, 1234-1261. https://doi.org/00000000000000

Dargahi, H. &Hadian, M. (2016). Comparison of the effects of monetary shocks due to increasing coefficient and monetary base in the Iranian economy. Journal of Economics, 17 (67), 189-219. https://doi.org/00000000000000

Goodfriend, M. &McCallum, B. T. (2007). Banking and interest rates in monetary policy analysis: a quantitative exploration. Journal of Monetary Economics, 54(5), 1480-1507. https://doi.org/00000000000000

Giri, F. (2018). Does interbank market matter for business cycle fluctuation? An estimated DSGE model with financial frictions for the euro area. Economic Modeling, 1-13. https://doi.org/00000000000000

Gersbach, H., & Faure, S. (2020). On the Money Creation Approach to Banking.‏ https://doi.org/00000000000000

Ifionu, E., &Akinpelumi, O. F. (2015). Macroeconomic variables and money supply: Evidence from Nigeria. African Research Review, 9(4), 288-307.

Hloušek, M. (2013). DSGE model with housing sector: application to the Czech economy. In Proceedings of 31th International Conference Mathematical Methods in Economics (pp. 261-266).‏ https://doi.org/00000000000000

Iacoviello, M. (2005). House prices, borrowing constraints, and monetary policy in the business cycle. American Economic Review, 95(3), 739-764. https://doi.org/00000000000000

Komijani, Abrishami, Hamid, & Rouhani. (2018). The nature of the bank and the process of creating bank money; Critique of common views and implications. Bi-Quarterly Journal of Economic Research, 15 (29), 9-38. https://doi.org/00000000000000

Levine, R., &Zervos, S. (1998). Stock markets, banks, and economic growth. American Economic Review, 537-558.‏ https://doi.org/00000000000000

Lang, G., &Schröder, M. (2013). Do we need a separate banking system? An assessment. Center for European Economic Research. Discussion Paper No. 13-011.‏ https://doi.org/00000000000000

Miri, Ashraf Sadat &Baghestani, Massoud, (2016), Optimal Banking System in Conventional Banking and Non-Usury Banking, The First International Conference on Islamic Banking and Financing. https://doi.org/00000000000000

Mohebbi, S., Sam, Shahrestani, Hamid, HojbarKiani, &Kambiz. (2017). Financial shocks and the role of monetary policy in the Iranian economy, assuming the existence of an interbank market in a DSGE model. Journal of Economic Research and Policy, 25 (81), 123-153. https://doi.org/00000000000000

Nazarpour, Mohammad Naghi, Haghighi, Meysam. (1392). The role of the central bank in the implementation of monetary policy through the interbank market. Islamic Economics, 13 (49), 59-84. https://doi.org/00000000000000

Rafiei, Soraya, Emami, Karim, & Ghaffari. (2019). The Impact of Monetary Policy on the Performance of Banks Using Stochastic Dynamic General Equilibrium Model (DSGE. Economic Research, 19 (72), 1-36. https://doi.org/00000000000000

Parvin, Shakeri, Abbas, Ahmadian, & Azam. (2014). Assessing the effects of monetary policy balances in the country's banking network on key variables of the Iranian economy (random dynamic equilibrium general approach). Iranian Economic Research, 19 (58), 77-115. https://doi.org/00000000000000

Pirahmadi, Marzieh, Afshari, Zahra, Sarem, Mehdi. (2018). Bank Interbank Market Failure and the Effect of Wing 3 Regulations on a DSGE Model in Iran. Iranian Journal of Economic Studies, 8 (1), 163-183. https://doi.org/00000000000000

RafieiQaraShiran, Soraya, Emami, Karim, & Ghaffari. (2019). Identifying the factors affecting monetary policy on the banking system. Journal of Economic Modeling, 13 (46), 1-24. https://doi.org/00000000000000

Shah Hosseini, Bahrami, & Javid. (2013). Designing a New Keynesian Stochastic Dynamic General Equilibrium Model for the Iranian Economy Considering the Banking Sector. Iranian Economic Research, 17 (53), 55-83. https://doi.org/00000000000000

Samsami Hossein, DavoodiParviz, &JahaniGurwanJalal.(2014). Costs of creating money in conventional banking system and Islamic financing strategy. https://doi.org/00000000000000

Schuler, T., &Corrado, L. (2016). Interbank market failure and macroprudential policies. Journal of Financial Stability, 1-52. https://doi.org/00000000000000

ShahbaziGhiasi, M., & Sarvarian, H. (2016). Pathology of the banking system Patterns and theoretical foundations of the relationship between the bank and the firm and its analysis in the Iranian banking system.

 

 

برخی نکات مهم ویرایشی

  1. برای شماره‌گذاری از عدد و نقطه استفاده شود؛ مانند شماره‏گذاری همین قسمت.
  2. قبل از نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول، دونقطه، علامت سؤال، علامت تعجب و ... نیازی به فاصله نیست؛ اما بعد از این علائم باید یک فاصله گذاشته شود.
  3. هنگام استفاده از پرانتز قبل از باز شدن پرانتز و بعد از بسته شدن پرانتز از فاصله استفاده کنید، کلمه داخل پرانتز بدون فاصله به پرانتز می‎چسبد.
  4. برای نوشتن کلمات مرکب یا بعضی افعال و واژگان مشابه از نیم‏فاصله استفاده شود (برای مثال انسان‎ها، می‎رود، تصمیم‎گیری، اندازه‎گیری، بهره‎مند، منطقه‎ای، همان‎گونه و...) [برای مثال می خواهم (غلط) می‎خواهم (درست)] برای ایجاد نیم­فاصله در نرم‏افزار WORD الزماً و حتماً از (ctrl + shift + 2) استفاده کنید.
  5. به جای استفاده از علامت (%) در متن از کلمه درصد استفاده کنید. مانند : 25‎ درصد

براساس دستورالعمل جدید فرهنگستان زبان و ادب فارسی از به کار بردن (ه‎ی) خودداری فرمایید و در موارد لازم از همزه (ۀ) استفاده شود.

 

 

ملاحظات اخلاقی

پیروی از اصول اخلاق پژوهش

این پژوهش کد اخلاق را به شماره ...................................... از کمیته اخلاق دانشکده/دانشگاه ......... دریافت کرده است.

نویسندگان اصول اخلاقی را در انجام و انتشار این پژوهش علمی رعایت نموده‌اند و این موضوع مورد تأیید همه آنهاست.

مشارکت نویسندگان

جمع‌آوری داده‌ها: ...........................، ....................؛ تهیه گزارش پژوهش: ..................................؛ تحلیل داده‌ها: .............................

مشارکت نویسندگان در مقاله مستخرج از پایان‌نامه تقریباً به شکل زیر باشد:

نویسنده اول: تهیه و آماده‌سازی نمونه‌ها، انجام آزمایش و گردآوری داده‌ها، انجام محاسبات، تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها، تحلیل و تفسیر اطلاعات و نتایج، تهیه پیشنویس مقاله

نویسنده دوم: استاد راهنمای پایان‌نامه، طراحی پژوهش، نظارت بر مراحل انجام پژوهش، بررسی و کنترل نتایج، اصلاح، بازبینی و نهایی‌سازی مقاله

نویسنده سوم: استاد مشاور پایان‌نامه، مشارکت در طراحی پژوهش، نظارت بر پژوهش، مطالعه و بازبینی مقاله

نویسنده چهارم: استاد مشاور پایان‌نامه، مشارکت در طراحی پژوهش، نظارت بر پژوهش، مطالعه و بازبینی مقاله

تعارض منافع

بنا بر اظهار نویسندگان این مقاله تعارض منافع ندارد.

حامی مالی

مقاله حاضر با حمایت مالی معاونت پژوهشی دانشگاه ........................... انجام شد.

حمایت مالی از این پژوهش از طرف دانشگاه ...................، دانشکده ............ در قالب پژوهانۀ پایان‌نامه دانشجویی نویسنده اول و همچنین پژوهانۀ برای سایر نویسندگان انجام شده است.

سپاسگزاری

مقاله بایستی تشکر و قدردانی داشته باشد. نمونه جملات:

از معاونت محترم پژوهشی دانشگاه .................. / مرکز ...................... به خاطر حمایت مالی/ حمایت معنوی / همکاری در اجرای پژوهش حاضر سپاسگزاری می‌شود.

از آقای دکتر .............. / خانم دکتر ............... به خاطر بازبینی متن مقاله و ارائه نظرهای ساختاری تشکر و قدردانی می‌شود.

از  داوران محترم به خاطر ارائه نظرهای ساختاری و علمی  سپاسگزاری می‌شود.

نگارندگان بر خود لازم/فرض می‌دانند از آقای دکتر ............. / خانم دکتر .................. به خاطر مطالعه متن مقاله حاضر و ارائه نظرهای ارزشمند سپاسگزاری نمایند.

 

نمونه بخش منابع:

نمونه بخش منابع در زیر آورده شده است. 

منابع

نام خانوادگی، نام (سال). عنوان مقاله. عنوان مجلــــــــــــــــــــــــه ایتالیک، دوره (شماره)، صفحه.

نام خانوادگی، نام (سال). عنوان مقاله. عنوان کتاب. تهران: نام ناشر.

منابع انگلیسی حتماً از صفحه جدیدی شروع شوند. ولی منابع فارسی اگر در ادامه متن بیایند و در صفحه جدیدی شروع نشوند اشکالی ندارد.